امروز

دوشنبه, ۲۰ آبان , ۱۳۹۸

  ساعت

۲۳:۲۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

 

هیپرکلسترولمی چیست؟

 

هیپرکلسترولمی شکلی از هیپرلیپیدمی است و به بالا بودن سطح کلسترول در خون اطلاق می‌شود. کلسترول یکی از فراوان ترین استروئیدها در بدن انسان است، که می تواند بصورت بخشی از ساختار غشاء و یک پیش ساز برای هورمون های آدرنال و جنسی، ویتامین D، و اسید های صفراوی عمل نماید. بیش از ۷۰% از کلسترول تام افراد حاصل بیوسنتز داخلی، غالباً در کبد و روده است، مابقی آن از طریق رژیم غذائی تامین می گردد.

در حال حاضر، یک سطح بالای در کنار یک سطح پائین به عنوان یک علامت انتقال معیوب کلسترول و همچنین یک علامت خطر برای احتمال "آتروسکلروز" یا سخت شدن و باریک شدن شریان‏ها و لذا یک فاکتور ریسک عمده برای بیماری های قلبی-عروقی است. درمان غیر داروئی استاندارد در وهله نخست مبتنی بر تغییر رژیم غذائی و سبک زندگی می‏باشد.

عوامل هیپرکلسترولمی

 

عوامل هیپوکلسترولمیک را می توان به پنج گروه عمده تقسیم نمود:

۱- بند آورنده های اسید‏های صفراوی مانند کلستیرامین

۲- نیاسین

۳- فیبرات‏ها (مشتقات اسید فیبریک) یا محرک های لیپوپروتئین لیپاز

۴- ایزیتیمایب

۵- ستاتین‏ها یا مهارکننده های HMG-CoA –ردوکتاز.

با توجه به اثرات جانبی نامطلوب اغلب داروهای سنتتیک و شیمیائی، رویکرد امروزی جستجوی ترکیبات فعال زیستی در منابع گیاهی با اثرات کاهنده کلسترول می‏باشد.

خطر ابتلا به هیپرکلسترولمی

زمانی که شما مقادیر بیشماری از چربی ها را دریافت می کنید، خود را در معرض خطر ابتلا به هیپرکلسترولمی یا همان تجمع پلاک در شریان ها قرار خواهید داد.

لیپوپروتئین با چگالی پایین یا همان ال دی ال نوعی چربی است که به عنوان قاتل خاموش هم شناخته شده است. وقتی سطح کلسترول ال دی ال بالاتر از ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، شما در معرض ابتلا به هیپو کلسترولمی خواهید بود. البته این خطر زمانی تشدید می شود که سطح کلسترول خوب یا همان اچ دی ال نیز در مردان کمتر از ۳۵ میلی گرم در دسی لیتر و در زنان کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

علائم بالینی کلسترول بالا در هر فرد می تواند متفاوت باشد با این حال احساس سنگینی یا سوء هاضمه، خستگی، یبوست، بوی بد دهان، التهاب در اندام ها، سرماخوردگی های پی درپی، سردرد، بینایی تار و درد قفسه سینه از علائم واضح افزایش کلسترول بد هستند.

مواد غذایی بر افزایش کلسترول بد خون (هیپرکلسترولمی)

لبنیات پرچرب: محصولاتی از قبیل شیر غلیظ شده، کره و مارگارین و ... سرشار از چربی های اشباع هستند و در کسانی که کلسترول بد آنها بالاست، مصرف این نوع محصولات باید به طور کامل متوقف شود. به جای لبنیات پرچرب، شما می توانید محصولات گیاهی مانند شیر بادام و شیر سویا، شیر نارگیل، و یا لبنیات کم چرب یا بدون چربی را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

گوشت قرمز: از مصرف گوشت‌ های چرب بپرهیزید. به جای گوشت قرمز مصرف گوشت ‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون را وارد رژیم تان کنید. توجه داشته باشید که پوست این گوشت ‌ها را بکنید. ماهی بخورید. ماهی آزاد، تن یا ساردین، سالمون و قزل آلا بهترین گزینه ‌اند. این ماهی ‌ها چرب هستند اما چربی آنها مانند گردو یا بذر کتان مفید است.

مواد غذایی آماده و صنعتی: بیشتر غذاهای آماده و صنعتی به خصوص آن ‌هایی که گرم می ‌شوند، با روغن‌های هیدروژنه و اسیدهای چرب ترانس تهیه و باعث افزایش کلسترول بد خون خواهد شد. از مصرف مواد غذایی خیلی چرب و خیلی شیرین و به ویژه آن ‌هایی که حاوی روغن‌ های هیدروژنه هستند بپرهیزید.

قندهای تصفیه شده و نشاسته: قندها و کربوهیدرات ‌های های تصفیه شده مانند برنج سفید، نان ‌ها و پاستاهای تهیه شده از آرد سفید میزان کلسترول خوب خون را کاهش می ‌دهند. برای شما که کلسترول خونتان بالاست توصیه می ‌شود از مصرف این مواد غذایی بپرهیزید. شما باید نان‌ های سبوس ‌دار و غلات کامل مانند کینوا، برنج قهوه ای، جوی دو سر و ماکارونی با گندم کامل مصرف کنید.

کره: کره، مایونز، مارگارین ‌ها حاوی میزان زیادی چربی هستند، با این حال روغن ‌هایی مانند روغن زیتون، روغن کانولا حاوی چربی‌های سالمی هستند که قلب شما را در وضعیت بهتری نگه می‌دارند. در هر صورت از مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب بپرهیزید.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی