امروز

دوشنبه, ۳۱ تیر , ۱۳۹۸

  ساعت

۲۱:۰۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

بهزاد حسینی فر، رضا میرزایی، عاطفه سلیمانی

ارتباطات اثر بخش ارتباط تنگاتنگی با عملکرد موفق دارد . هر چیزی که مدیر انجام می دهد شامل ارتباطات است. ارتباطات به معنای انتقال مفاهیم است .اگر هیچ تبادل اطلاعات یا فکری وجود نداشته باشد ارتباط به وجود نمیآید (۱)

موضوع ارتباطات در سازمانها به قدری مهم است که می توان گفت اولین وظیفه هر مدیر این است که سیستم ارتباطات را در سازمان توسعه دهد. بهمنظور دستیابی به حداکثر بهره وری باید سیستم ارتباطات در سازمان به گونه ای طرح ریزی شود که اطلاعات به بهترین شکل ممکن در اختیار اعضای سازمان قرار گیرد .(۲)

نظام بهداشت و درمان کشور بدون اطلاعات قادر به ایفای نقش حیاتی خود در حفظ ،تامین و ارتقای سلامت مردم نیست. این اطلاعات در اشکال گوناگون و از منابع مختلف و از درون یا بیرون بخش بهداشت حاصل می شود و عمدتاً شامل اطلاعات جمعیت شناختی، مسایل بهداشتی درمانی کشور، محیط زیست، وضعیت سیستم بهداشت و درمان کشور، سیستم اداری و سازمانی، سیاست های دولتی، بودجه و امور مالی و نیز اطلاعات وضعیت اپیدمیولوژیک فرامرزی به ویژه در مواقع بروز اپیدمی هاست. شرط اصلی موفقیت سیستم مدیریت اطلاعات نظام سلامت، گردآوری دقیق، صحیح و منظم اطلاعات و ارائه بموقع و مناسب آن به افراد یا سازمان هایی است که به این اطلاعات نیاز دارند. (۳)

امروزه انتظارات فزاینده ای از دسترسی به مراقبت سلامت به هر شکل ممکن و تقاضای افزایش یابنده برای روش هایی برای محافظت از بیماران و خانواده های آنان وجود دارد . دایره ای که نظام های سلامت باید در آن به ایفای نقش بپردازند با افزایش آگاهی از تأثیر مسایل جدید توسعه بر سلامت مانند صنعتی شدن، نقل و انتقال جاده ای ، آسیب محیطی و جهانی شدن تجارت وسیعتر شده است .(۴

بدون شک پس از نیازهای آحاد بشر به غذا، پوشاک و مسکن که همواره از آنها به عنوان نیازهای اساسی و اولیه انسان یاد می شود ایجاد و تسهیل ارتباط با هم نوع و محیط یکی از اساسی ترین نیازهای انسان از گذشته تا امروز بوده است. روابط عمومی در ساختار وزارت بهداشت هر چند تعریفی مشابه با سایر ارگانها دارد اما به دلیل گستره وسیع و تنوع فعالیت این وزارتخانه وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده خواهد داشت. تضمین تأمین سلامت در گرو نظام ارتباط مبتنی بر ساختاری پاسخگو ،آموزنده، اطلاع رسان، آگاهی بخش مشاوره و تأمین جریان آزاد اطلاع رسانی است. کارکنان روابط عمومی وزارت بهداشت چه در ستاد مرکزی و چه در استان ها و دانشگاههای علوم پزشکی از یک سو با مردمی در ارتباط هستند که غالباً به دلیل وجود مشکلات درمانی خود یا اعضای خانواده شان تحت فشار روحی و روانی هستند و از سوی دیگر پل ارتباطی کادر بهداشت و درمان کشور و مشکلات آنها با وزارت بهداشت هستند.

ایفای نقش های متنوعی همچون کاهش تعارضات درونی و بیرونی، گفتگو و متقاعد کردن، معرفی اهداف، جایگاه برنامه و دستاوردهای حاصل از عملکرد، ایجاد جریان آزاد اطلاعات و جلب اطمینان و اعتماد آحاد جامعه از اهم وظایف چنین مجموعه ای است. این درحالی است که همگام با بروز پدیده انفجار اطلاعات و گسترش روز افزون محتوای دانش بشری، ارتقای سطح اندیشه و سواد خبری و سایر تحولات اجتماعی شاهد افزایش قابل ملاحظه ای در کمیت و کیفیت مطالبات مردم می باشیم. در چنین شرایطی روابط عمومی به عنوان پیشانی و پیشخوان وزارت بهداشت نقش بسار اساسی در پیشبرد اهداف عالیه نظام سلامت ایفا می کند. (۵)

روابط عمومی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به سایر دستگاه ها رسالت سنگین تری را به عهده دارد. رسالت این حوزه علاوه بر نقش معمول تمام روابط عمومی ها و اطلاع رسانی، تلاش برای ارتقای فرهنگ سلامت و سطح آگاهی سلامت جامعه است و این رسالت بزرگی است.

ارایۀ خدمات پیشگیرانه و ارتقای فرهنگ سلامت، یکی از سیاست­ها و راهبردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در اجرای این سیاست نقش روابط عمومی و همکاری های بین بخشی را بسیار مهم می دانیم. ما معتقدیم با ارتقای فرهنگ سلامت و اصلاح رفتار و شیوۀ زندگی مردم می توان تا حد زیادی از بار بیماری ها کاست و در هزینه های درمان صرفه جویی کرد و این امر بدون همکاری و مشارکت سایر دستگاه ها صورت نمی گیرد. (۶)

منابع:
۱-اعرابی،سید محمد .مبانی مدیریت.دفتر پژوهش های فرهنگی .چاپ پنجم۱۳۸۶٫ص۳۶۵
۲-صف زاده،سعید .مدیریت بهداشت و درمان.حدیث امروز .قزوین۱۳۸۵٫ص۱۶۹
۳-مهرتک،محمد.نقش روابط عمومیسازمان های مرتبط با سلامت کشوردر توسعه همکاری بین بخشی .ماهنامه علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران سال ۱۳۸۸:شماره ۶۸:ص۲۵-۲۲
۴-احمدوند ،علیرضا.گزارش جهانی سلامت سال۲۰۰۰٫ابن سینای بزرگ.ص۳۴
۵-پیام وزیر محترم بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی بمناسبت روز روابط عمومی سال ۹۴ درج شده درخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا ) در۱۶ مه۲۰۱۶www.isna.ir/news
۶-پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی Dme.behdasht.gov.ir

گردآورندگان:
بهزاد حسینی فر،مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کازرون
رضا میرزایی،بهداشتکار دهان و دندان ،مرکز بهداشت شهید پیرویان شهرستان کازرون
عاطفه سلیمانی،کارشناس بهداشت حرفه ای ،مرکز بهداشت شهید پیرویان کازرون

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی